Kvartalsrapport (januari-mars)

Ett helt kvartal förbi. Januari och februari gick rätt fort, däremot har mars verkligen segat sig fram.

18 böcker har blivit lästa, samma antal som förra årets första kvartal – vilket känns märkligt, jag tycker att jag läst mer i år än jag brukar (dock var hälften av de 18 förra året skönlitterär-kurslitt). Dessutom har jag i mars plöjt halva Fågeln som vrider upp världen (740 sidor), så det borde ju nästan räknas som en utläst bok…

Bäst har Anne Swärds Till sista andetaget och Paul Austers Osynlig varit. Gillade även Heinrich Bölls Ungdomens bröd väldigt mycket.

Böckerna på den där 20-listan har jag inte ägnat särskilt många tankar, det har blivit två lästa från den. Och målet att minska antalet olästa böcker i bokhyllan har gått ganska bra, om man räknar bort sista veckan i mars. Jag får kanske eventuellt ta och skärpa mig lite med bokshoppandet, eller rättare sagt, jag får överväga att sluta läsa bibbloböcker (de räknas ju inte, eftersom jag inte äger dem). Fast jag vet inte om det är en så bra lösning egentligen. Hursomhelst tror jag att det löser sig senare, åtminstone hoppas jag det. Totalt har jag i dagsläget minskat antalet olästa böcker i bokhyllan med en (1) bok, när året inleddes var de 311, nu är de alltså 310.

Nu ser jag fram emot april, för sen kommer maj! då ska jag och Sofia på två Internationell författarscen (Krauss och Auster) och dessutom ska vi se Doktor Glas på Dramaten. Så egentligen tycker jag vi kan hoppa över april, om det inte vore så att jag har ett 10 dagar långt påsklov att se fram emot – många lästimmar!

Det här inlägget postades i Av Dolly, Läsplanering & summering. Bokmärk permalänken.

Kommentera

