Fågeln som vrider upp världen, del 1

Jag vet inte om jag kommer skriva efter varje del, har inte riktigt bestämt mig än. Men om jag gör det kommer inläggen att innehålla SPOILERS för de krakar som inte läst boken än. Och boken är Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami.

I torsdag läste jag till sidan 149, och medan jag lagade mat lyssnade jag på P1:s program. Jag tyckte det var lite småtrevligt och så, men deltagarna fastnade lite väl mycket i maten som figurerar i boken. Matlagningen ser jag som en bisak, det tillhör vardagen. Murakamis böcker är ofta väldigt detaljerade och innehåller liksom hela livet, och matlagning är ju såklart en del av livet, men jag fäster ingen vikt vid matlagningen som en del av den egentligen handlingen. Jag har alltså inte hängt upp mig på att det i så stor utsträckning, som bokcirkeln får det att framstå som, handlar om mat.

Det finns ju en alternativ bokcirkel också, skribenterna bakom bloggarna; a fraction of the web, Kafka på jobbet och Illusionernas blogg, gör också poddar om boken (de följer samma schema som bokcirkeln, och programmen finns på deras bloggar). Deras prat är betydligt djupare och mer ingående, de diskuterar verkligen handlingen. I like! När jag satt i soffan och lyssnade på deras prat kom min man in och frågade ”är det samma bok?!”, det säger ju något om hur olika programmen är!

Något som är gemensamt i programmen är att samtliga deltagare tror att Kumiko har en affär, med en annan man eller kvinna. Det tänkte jag också på inledningsvis, men sen började jag tveka. Det känns för enkelt, och för tydligt. Sen tycker jag ändå att det finns en uppriktighet mellan Kumiko och Toru, men samtidigt en osäkerhet. Något fel är det, men jag är mer tveksam till att Kumiko skulle bedra Toru än jag var i början av läsningen.

Jag gillar P1:s bokcirkel, det är ett trevligt sätt att läsa en bok, men jag tokgillar verkligen bloggarnas prat! Heja!

Det här inlägget postades i Allmänt & övrigt, Av Dolly. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fågeln som vrider upp världen, del 1

  1. Sofia skriver:

    Jag tycker mat är en jättestor och viktig del av Murakamis författarskap! Han har skrivit en underbar novell om hur han kokar spagetti till exempel, ”The year of the spagetti”. =)

    • Dolly skriver:

      Jo, visst är det en viktig del av helheten, men jag tycker inte att det är en viktig del för själva handlingen. Utan maten ingen Murakami, men det finns intressantare saker i handlingen att diskutera.

Kommentera

