Litteratur på filmfestival! Åh vilken man!

Imorgon, lördag, kommer författaren, dramatikern och skådespelaren Jevgenij Grisjkovets till den ryska filmfestivalen KinoRurik i Stockholm (redan på fredag i Uppsala) och talar om sin bok Floder. Han är en av mina favoriter. Eller är påväg att bli. Jag tycker om – och uppskattar honom mer och mer. Jag har skrivit ett inlägg om just det på min tidigare blogg.

Jag läste pjäsen Stad. Den handlar om Hon och Han. Jevgenij Grisjkovets låter grälen, missförstånden, upprepningarna och vankelmodet hos karaktärerna bli poesi. Det finns så mycket inbäddat i den vardag Grisjkovets beskriver, skrev jag då.

Det var innan jag såg pjäsen sättas upp. På en teater i Moskva, såklart. Personerna satt ovanför åskådarna på stegar. Mitt på scenen, bakom och framför. Eller hur man nu skall beskriva det. Scenen var nämligen i mitten, och åskådarna på var sida om den.

Ett par av Jevgenij Grisjkovets noveller och romaner finns översatta till svenska på Ersatz. Men han är ju dessutom en så utmärkt dramatiker och skådespelare, och i dessa roller kan ni se honom i filmen Satisfaktion på Grand (Stockholm) eller Slottsbiografen (Uppsala) i helgen. Han kommer ju dessutom att vara på plats!

Det här inlägget postades i Av Sofia, Litteraturevenemang, Noveller, Roman och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

