Dyrt med andrahands-pocket??

Senast gångerna jag tagit vägen förbi Stadsmissionen har jag gått därifrån tomhänt. Jag tycker det har blivit dyrt!

De pocketar jag velat köpa har varit något slitna, men inte mycket, och längst bak har det stått 30kr. En ny, fräsch pocket kostar ju mellan 39-42kr på nätbokhandlarna, och jag tycker att andrahands-pocketar åtminstone ska vara hälften så dyra. Det känns som att priserna krypit uppåt senaste året, förr fick man på samma ställe en pocket för 10 eller möjligen 20 kronor.

Egentligen gillar jag att köpa begagnade (ibland är de inte ens det) böcker, värna om miljön och så, men jag har tydligen en smärtgräns för vad den får kosta.

Vad tycker ni? Vad kostar andrahands-pocketar där ni bor?

Det här inlägget postades i Av Dolly, Bokshopping. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Dyrt med andrahands-pocket??

  1. Eva skriver:

    Det varierar väldigt mycket, men på rätt många ställen – både i Stockholms city och här ute i Sollentuna – så hittar jag pocketböcker för en tjuga. Det är precis som du säger vad man kan tycka att de borde kosta, ungefär hälften av nypriset. En intressant sak är att på många second hand-butiker kostar de inbundna (skapligt nya) böckerna bara tio kronor mer en pocketboken.

    • Dolly skriver:

      Jag brukar inte kika på inbundna böcker på t.ex. Stadsmissionen, men när jag har gjort det har jag tyckt att de haft alldeles för höga priser. De jag kikat på har legat runt 80kr, men det lär ju variera.

  2. needmorebooks skriver:

    Har köpt rätt många av mina böcker secondhand och upplever Myrorna som dyrare än Stadsmissionen. Men priserna har absolut gått upp överlag, men man får ju komma ihåg att pengarna går till något bra! Sen tror jag att vissa butiker är dyrare än andra lite beroende på var de ligger, kanske att deras lokalhyror är boven i dramat?
    Det händer rätt ofta att jag inte köper böcker om jag tycker de är för dyra secondhand, det är helt okej att betala 30 kr för en secondhand pocket ifall den verkligen är i fint skick, alltså ser ut som oläst. Men är den nött, hundörad etc. då går min smärtgräns vid en 10:a. En bok som jag desperat letar efter, i en specifik utgåva är Instängd av Doris Lessing, den kan jag tänka mig att betala hur mycket som helst för att få tag i, ny som secondhand. Men den måste vara i Storpocket utgåva av Forum förlag, den som gavs ut i samband med hennes Nobelpris. Ber om ursäkt för att jag dragit iväg lite i den här kommentaren.

  3. Lena skriver:

    jag köper mest mina böcker på loppis, där kostar de oftast 5 kr för pocket, eventuellt 3 för 10 kr, eller omman har tur bara 2 kronor stycket. Ingenting att klaga över alltså, dock väldigt farligt för det lagras alldeles för mycket böcker över sommarhalvåret.

  4. Mya skriver:

    Hej!

    Snubblade förbi din sida och ville bara säga hej :)
    Om du vill och känner för det så har jag en tävling på min sida där man har chansen att vinna ett unikt bokmärke där man får bestämma motivet på det helt själv om man vinner.
    Du är varmt välkommen att delta om du vill :)

  5. Magnus skriver:

    Jag kan hålla med om att 30 kr är lite dyrt för en begagnad pocket. Men är det egentligen relevant att jämföra med vad böckerna kostar på nätet? Snarare kansek man borde jämföra med vad böckerna kostar i butiker som säljer nya böcker. Och då är ju 30 kr t.o.m. mindre än halva priset.

    • Dolly skriver:

      Jag förstår din poäng. Man borde ta med i beaktandet att de har lokalhyror som nätbokhandlarna inte har på samma sätt.

  6. Josefin skriver:

    Om man går på sommarloppis i Piteå (i Badhusparken) kan man ofta få 3 pocket för 10 kr. Billigt! Om man går på Myrorna i Umeå kostar de 15 kr styck tror jag. Men det är helt okej också. Brukar tänka att köpespocket är bra att ha i badet :)

Kommentera

