Ungdomens bröd av Heinrich Böll

Jag läste nåt om Heinrich Bölls Ungdomens bröd kring jul, och noterade titeln på en lapp och skrev ”Tyskland, efterkrigstid” för att komma ihåg varför jag skulle läsa den.

Jag tänkte att den kanske kunde belysa något om efterkrigstidens Tyskland, som eleverna kunde arbeta vidare på. Men tyvärr tror jag inte att den fungerar till det. Men jag är väldigt glad att jag läste den, vilken fin liten sak!

Det handlar om en ung man som flyttar från sin hemstad (-by?) till en större stad för att söka lyckan. Han utbildar sig till tvättmaskinreparatör, de första åren är försörjningen svår och vissa handlingar sätter spår långt fram i tiden. Parallellt med det är det en väldigt fin kärlekshistoria.

Det är egentligen en ganska enkel historia, men Böll skriver så fint! Boken är bara 100 sidor, men det räcker, det behövs inte mer. Jag är väldigt glad att jag läst den!

Boken är återutgiven i Brombergs nobelklassiker-serie, och jag gillar verkligen hur de formgett boken. Det är lagom stor text, och lagom mycket text på varje sida för att göra den lättläst (sånt är viktigt!). Jag vill gärna stifta bekantskap med fler av Brombergs nobelklassiker.

Titel: Ungdomens bröd
Författare: Heinrich Böll
ISBN: 978-91-7337-089-9
Antal sidor: 125

Det här inlägget postades i Av Dolly, Klassiker, Recension, Roman. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ungdomens bröd av Heinrich Böll

  1. Ping: Kvartalsrapport (januari-mars) | Två träd i en bokskog

  2. Ping: Lästid? Fritid? Läsfri tid? | Två träd i en bokskog

Kommentera

