Hur ska det här gå?!

Nu ska jag ta paus från krigs-litteraturen, läste ut Heinrich Bölls Ungdomens bröd igår, för att läsa bokklubbsbok och Kulturradions bokcirkelbok.

Bokklubbsboken är Nordkraft av dansken Jakob Ejersbo. Det är sista stoppet på vår litterära tågluff. Vi startade i Tyskland och slutar nu i Danmark. Det har varit en trevlig resa, och att läsa efter en bestämd rutt/tema är nog något vi kommer återkomma till i bokklubben. Boken är på 510 sidor.

Kulturradions bokcirkel skrivs det om överallt just nu (känns det som) och ingen har väl missat att det är Haruki Murakamis Fågeln som vrider upp världen som ska läsas. Kulturradions bokcirkel verkar ha en faiblesse för tegelstenar, den här gången är cirkelboken på hela 742 sidor!

Jag är lite gnällig när det kommer till böckers längd. Det har diskuterats rätt flitigt vad som faktiskt är en tegelsten, och det har väl konstaterats att det är något relativt och dessutom väldigt individuellt. För mig luktar det tegelsten vid 500 sidor, men jag kan även tveka inför en bok på 450 sidor på grund av dess längd. Min främsta invändning är oftast att det inte är motiverat med så många sidor, att historien inte kräver det sidantalet. Så ja, vi får väl se hur det går, lär ju åtminstone inte bli så mycket annat läst i mars…

Det här inlägget postades i Av Dolly, Läsplanering & summering och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hur ska det här gå?!

  1. Fru E skriver:

    Vad kul! Jag ska också vara med, men tänker försöka läsa Murakami ”i takt” med bokcirkeln. Håller med, den är avskräckande tjock!

    • Dolly skriver:

      Jag ska också försöka läsa i takt, blir det otakt blir det att jag hamnar efter bokcirkeln och det gör ju inte så mycket eftersom man kan lyssna när man vill.

Kommentera

