Täta bibblo-besök

Sen vi flyttade ut till förorten har mina bibblo-besök blivit betydligt mer täta (två bara den här veckan till exempel). Det är lite konstigt ändå. När vi bodde ”inne i stan” hade jag relativt nära till fem bibliotek och inte alls långt till huvudbiblioteket, ändå var det sällan jag besökte något av dem och avla jag visit var det för att låna kurslitteratur (och främst när jag läste litt.vet.). Nu har jag nära till en liten biblioteksfilial, som är mindre än alla de där jag hade nära till tidigare. Utbudet är inte så stort, men man får gratis (!!) reservera böcker från de andra filialerna (två plus huvudbiblioteket) och de skickar över boken snabbt! Finns den inne har man den vanligtvis dagen efter. Alltså sjukt bra service.

Det här med service är otroligt viktigt. När jag reserverade böcker inom Stockholms bibliotek kunde det ta över en vecka från att jag reserverade en bok som fanns inne till att jag kunde hämta den. Så ja, utbudet är väl något sämre här i förorten, men servicen så mycket bättre och det väger upp med råge.

Igår var jag och hämtade månadens bokklubbsbok och i måndags hämtade jag Heinrich Bölls Ungdomens bröd, som jag reserverade i söndags kväll. Det lär bli fler bibblo-lån framöver.

Mitt bibblo, eller rättare sagt, biblioteken inom kommunen bloggar tillsammans: här.

 

Det här inlägget postades i Allmänt & övrigt, Av Dolly. Bokmärk permalänken.

Kommentera

