Pojken i randig pyjamas

Jag fortsätter med krigs-litteraturen, igår läste jag ut John Boynes Pojken i randig pyjamas. En bok som blivit väldigt hyllad, film har det gjorts av den och även den har hyllats. Det är en skönlitterär skildring av andra världskriget, undertiteln är ”en sorts saga” och med tanke på hur boken utvecklar sig och slutar tycker jag att det är en behövlig undertitel.

Bruno är bara nio år, hans pappa är en högt uppsatt person, viktig och Hitler har stora planer för honom, vad allt det där innebär förstår inte Bruno. Familjen flyttar från Berlin till Auschwitz och vardagen för Bruno förändras. En dag går Bruno på en upptäcktsfärd, och träffar en pojke som bor på andra sidan stängslet, en av alla pojkarna i randig pyjamas som han sett från sitt sovrumsfönster.

Att vi får följa historien genom Bruno är väldigt effektivt. Han är okunnig och i läsarens ögon väldigt naiv. Samtidigt öppnar Brunos okunskap upp många tänkvärda frågor.

Det märks att boken är tänkt till en ung publik, men som ung läsare tror jag inte att man uppfattar den som löjlig och att den bagatelliserar förintelsen. Åtminstone hoppas jag inte det i alla fall. Den är läsvärd och jag tror att den kan få unga läsare (och äldre) att reflektera kring det sjuka i att förintelsen kunde genomföras.

Slutet ställer jag mig ytterst tveksam till det, men jag kan absolut inte avfärda det som otroligt. Det viktigaste man får med sig från boken är det surrealistiska i hela förintelsen och stämningarna som jag tycker Boyne lyckas bra med att visualisera genom Bruno.

Titel: Pojken i randig pyjamas
Författare: John Boyne
ISBN: 9789132158711
Antal sidor: 175

Det här inlägget postades i Av Dolly, Recension, Roman, Ungdoms. Bokmärk permalänken.

Kommentera

