Hemlig lycka av Clarice Lispector

Hemlig lycka köpte jag i en bokhandel på Gotland för kanske två, eller tre, år sedan. Den stod i en fynd-hylla men jag tror ändå att jag betalade en hundring för den. Hemlig lycka är en novellsamling, novellerna är av varierande längd, från tre sidor till över tjugo.

Förra året läste jag Lispectors Stjärnans ögonblick och gillade rätt mycket. Då skrev jag att texten kräver ett visst fokus, och det gör novellerna också. Därför lämpar den sig inte alls för pendeltågs-läsning. Tyvärr går en hel del noveller mig förbi, just för att jag inte lyckas hålla fokus, men det ger mig anledning att återkomma till dem senare.

Innehållet i novellerna är väldigt skiftande, vissa med humor andra med ett allvarligt innehåll. Jag gillar att det är så blandat, och även att längden på novellerna skiftar så pass mycket.

Det är Bokförlaget Tranan som ger ut Lispector på svenska, och jag gillar den minimalistiska stilen på omslagen. Det passar ypperligt bra ihop med Lispectors stil!

Titel: Hemlig lycka
Författare: Clarice Lispector
ISBN: 978-91-85133-53-6
Antal sidor: 199

Det här inlägget postades i Av Dolly, Noveller, Recension. Bokmärk permalänken.

Kommentera

