Innehållet i en lila påse

I fredags gick jag in på PocketShop vid Sergel. Jag hade bestämt mig för en bok, men kikade ändå runt lite och kom sen ut med fyra. Men det är faktiskt ett, för mig, ganska otippat innehåll i påsen. Alla böckerna behandlar världskrigen! Jag är historiker (om man får kalla sig det när man ”bara” har en kandidat i ämnet) och ska bli historielärare, men världskrigen är inte min favvo. Nu ska jag undervisa om sagda krig, och jag ska nog lyckas få till det på ett eller annat sätt. Det finns intressanta delar, men det värsta är själva krigandet, det tråkar ut mig och tyvärr verkar en hel del elever vara intresserade av just det. Jag ska göra mitt yttersta för att de ska få upp ögonen för andra delar av krigen.

Jag har skrivit om det förut, att jag vill läsa skönlitteratur under arbetet med andra världskriget. Så syftet med mitt PocketShop-besök var att hitta lite sån litteratur. Det är nog egentligen bara Englund som jag skulle kunna ha köpt ändå. Hur som helst böckerna jag vill föreslå för eleverna ska vara enkla, de ska inte hindras av att det är litterärt avancerade texter. Böckerna ska vara lättillgängliga, inte sätta upp något hinder (jag har en annan syn på litteraturläsning inom svenskämnet). De kommer få arbeta individuellt med texterna. Poängen är att de ska få ”uppleva” kriget genom texten.

Böckerna i påsen är alltså:

Stridens skönhet och sorg : första världskriget i 212 korta kapitel, Peter Englund

Pojken i randig pyjamas, John Boyne

Flickan som kom till Auschwitz, Sören Sommelius

Berlins sista timmar : en svensk SS-soldats berättelse om slutstriden, Bosse Schön & Thorolf Hillblad

Så nu ska här läsas, och se om det är nåt att ha! Någon gång i mitten av april tänkte jag presentera alternativ för eleverna, men ska även vara öppen för att de kommer med egna alternativ.

Det här inlägget postades i Av Dolly, Läsplanering & summering. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Innehållet i en lila påse

  1. Ping: Flickan som kom till Auschwitz | Två träd i en bokskog

Kommentera

