Paul Auster syns inte alls

Det är nog snarare regel än undantag – jag ock Dolly gillar inte samma böcker. När hon tror att jag skall tycka om nått, då gör jag det inte, och när hon tror att jag inte kommer gilla nått – ja då gör jag det säkert. Ja, det finns ju undantag. Som Underjordiska timmar och Den röda soffan. Det är de böckerna jag kommer på på rak arm att jag blev rekommenderad och gillade (mycket!).

Så, Invisible av Paul Auster blev utläst. Jag tänkte nästan lägga ned den. Jag var så besviken på den. Dolly älskade den ju å sin sida, men jag tycker att det var så lite Auster i den! Visst, han håller inte på konventioner (boken har sin beskärda del av incest…) men det jag saknar är det där absurda! Som New York-triologin. Eller Leviathan. Och jag älskar verkligen hur Auster beskriver sina huvudpersoner så sympatiskt. Men i Invisible är den person han beskriver, Rudolph Born, inte alls sympatisk. Han skall inte vara det. Och en beskrivning av Adam Walker, han som är den huvudsakliga berättaren, han får inte den invecklade, nyanserade och – sympatiska karaktärisering som Auster är så bra på.

Jag fick inget grepp om historien. Jag slutade läsa med ett stort OCH? Vad var det för handling egentligen?

Men, men. The Book of Illusions står på tur. När Mr. Auster kommer till Kulturhuset i maj kommer jag att vara väl förberedd! (Och visst vore det roligt om jag fick honom till att signera en biblioteksbok?)

Titel: Invisible
Författare: Paul Auster
Antal sidor: 304
ISBN: 9780571249312

Det här inlägget postades i Av Sofia, Roman, Underhållning och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

