Trasdockan av Christine Falkenland

När jag skulle välja bok efter bottennappet Solvisaren ville jag ha något helt annat, något riktigt bra. Framför allt ville jag ha något välskrivet.

Något helt annat fick jag inte riktigt, det finns faktiskt vissa likheter men något riktigt välskrivet fick jag i alla fall! Språkligt är det verkligen en fröjd att läsa Falkenland. Ofta är det väldigt avskalat och enkelt, men så blir det stundtals väldigt poetiskt. Blandningen är fantastisk.

Likheterna mellan Trasdockan och Solvisaren är att det begås ett mord, och på det följer ingen vanlig deckare. Maarten ‘t Hart misslyckades med det upplägget, fastnade allt för mycket i det eventuella mordet. I Trasdockan får vi från början veta att Ylva är mördad, strypt och sen hängd för att det ska se ut som att hon tagit livet av sig. Efter den korta inledningen följer Ylvas dagbok före mordet. Sen tycker jag ändå att det är lite märkligt på slutet, att vi inte får veta vem som gjorde det. Eller får man det, bara att jag missat det?

Det här är nog den Falkenland som jag gillat bäst, men det var ett tag sedan jag läste Själens begär som jag också gillade. Intervjun med Falkenland, som finns längst bak i pocketupplagan, om boken uppskattade jag mycket. Intressant att läsa hennes egna tankar om sin bok.

Den här boken finns med på min 20-lista för 2011, nu har jag prickat av två titlar på listan.

Titel: Trasdockan
Författare: Christine Falkenland
ISBN: 978-91-46-21753-4
Antal sidor: 197

 

Det här inlägget postades i Allmän, Av Dolly, Recension, Roman. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Trasdockan av Christine Falkenland

  1. Ping: 20-listan för 2011 | Två träd i en bokskog

Kommentera

