En bok om sex

”Om två veckor kommer institutionens sexpert och talar”, hette det på inledningsföreläsningen till en kurs i Tjeckisk eskapism. Sexexperten är min gamla professor i rysk litteratur- samt kulturhistoria Per-Arne Bodin. Han döper sina böcker till Kyssen i Ryssland och gillar att benämna ortodoxa helgon med lite mer modern terminologi, som till exempel cross-dressers. Men nu skall han tala om en tjeckisk klassiker, Milan Kunderas Varats olidliga lätthet. Jag läste den för snart tio år sedan. Men den kräver nog en omläsning. I somras läste vi Kunderas Skrattet och glömskans bok. Det var väl ingen som speciellt lyrisk över den vad jag minns. Jag minns också att jag tyckte att Varats olidliga lätthet var bättre. Jag vill också minnas att jag inte alls kommer ihåg vad boken handlar om. Det finns mycket man önskar att man inte glömde. Sen finns det ju det man önskar att man kunde glömma.

Det här inlägget postades i Allmänt & övrigt, Av Sofia, Klassiker, Roman och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

