Jag vill också vara gift med en författare

Hellre Paul Auster än Jonathan Safran Foer, om jag skulle välja någon från de mest omtalade författarparen nuförtiden. Auster är helt klart sexigare, både vad gäller böckerna och personen bakom.

Jag var rätt besviken på hans frus (jag tänker alltid på Hustvedt som Austers fru. Även om jag vet att det är, inte bara aningens, förminskande att ses som egenskap av fru, och inte som en självständig författarinna…) The Enchantment of Lily Dahl, som jag läste härom veckan. Kan det bero på att hennes stil efter denna bok har utvecklats, och blivit mer lik Austers? För visst har de likheter! Språket och handlingen i böckerna kan likna varandra. En konstnär som bor i New York, en författare som bor i New York, lite spännande, oförklarliga saker lurar under ytan och ett språk som är lättsamt men ändå genomarbetat och ytters njutbart!

Liksom Nicole Krauss och Jonathan Safran Foer också skriver så lika. Jag har dock inte mycket att komma med här, eftersom jag bara läst The History of Love respektive Extremely Loud and Incredibly Close. Gemensamt för dessa böcker är att de skriver ur ett barns perspektiv, fullt av lillgammalheter och naivitet. Egentligen borde jag inte spekulera, utan ta reda på det själv, men man undrar ju – hur mycket sitter de o läser igenom varandras manuskript och spånar på bokidéer tillsammans?

Det här inlägget postades i Allmänt & övrigt, Av Sofia och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Jag vill också vara gift med en författare

  1. Dolly skriver:

    Jag tycker Paul Auster såg läskig ut på författarfotot till svenska utgåvan av ”Invisible”. Då tycker jag Safran Foer ser mycket trevligare ut!

Kommentera

