Intervju-recce: Solvisaren

Sofia intervjuar Dolly om månadens bokklubbsbok – Solvisaren av nederländske Maarten ‘t Hart.

Sofia: Jag såg boken som en deckare. Någon som blivit mördad, och jakten på mördaren. Det var dock absolut ingen blodig historia, och tempot var lågt. Hur skulle du klassificera boken?

Dolly: Enligt en enkel definition av deckare skulle den kunna klassas som det, men den lever inte upp till mina förväntningar av en deckare. Det blir aldrig riktigt spännande.

Sofia: Jag tycker att handlingen gott kunde ha hållts upp av något annat än ett mord. Det skulle varit mycket mer spännande att läsa om hur huvudpersonen Leonie bearbetade vänninans död på ett personligare plan – där hon kunde tillåta sig att bli ledsen och koncentrera sig på att återberätta vänskapen dem emellan. Vad tyckte du om handlingen?

Dolly: Tycker ditt förslag på utvidgad handling låter bra! Boken som den är, är alldeles för fattig. Det händer så otroligt lite, det mesta går runt i cirklar och ytterst små saker för historien framåt. Det är min främsta invändning mot boken – att det inte händer något.

Sofia: Finner du några litterära referenser?

Dolly: Nej, tänkte du på något speciellt? Jag blev lite full i skratt av Bellman-historian som inte innehöll Bellman. Men det kanske är något som finns i andra kulturer också?

Sofia: Nej, jag kom inte heller på nån. Men tänkte att det kanske fanns likheter med Håkan Nesser, eller nån annan deckarförfattare.

Dolly: men jag har en sak som jag vill fråga dig! Jag irriterade mig en del på språket, det kändes emellanåt för enkelt och jag hakade upp mig på meningar som inte hade den bästa ordföljden. Var det något som du tänkte på under läsningen? Jag funderar på om det kan ha med översättningen att göra, varken du eller jag kan ju holländska, men vad tror du om den teorin; att översättningen bär spår från originalspråket?

Sofia: Det håller jag med om! Ibland tyckte jag att det fanns meningar som kändes lite osmidiga. Tyckte även att det fanns anglicismer inblandade lite här och var.

Titel: Solvisaren
Författare: Maarten ‘t Hart
Antal sidor: 291
ISBN: 9174867504

Det här inlägget postades i Av Dolly, Av Sofia, Bokklubb, Recension, Roman, Spänning, Underhållning och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Intervju-recce: Solvisaren

  1. Sofie skriver:

    Hej!
    Jag undrar om någon av er vill hjälpa mig med min forskning om bokcirklar på nätet och fylla i en enkät. Er bokklubb är ju inte en klassisk bokcirkel kanske men jag vill i min undersökning peka på hur olika bokcirklande/bokklubbandet ser ut på nätet.
    Klicka på länken, det tar 5-12 min att fylla i:
    https://survey.mamut.com/s?s=20562
    Om ni har tid. Tack på förhand!
    /Sofie Toftgård, Uppsala universitet

    • Dolly skriver:

      Hej Sofie!

      Jag hjälper gärna till genom att fylla i enkäten, men gäller det alltså bara bokcirklar som enbart finns på nätet? Vi är nämligen en bokcirkel på fyra personer som träffas en gång i månaden (så klassisk är den väl ändå?), sen är det två av oss som skriver här och just bokklubbsböckerna recenserar vi genom en intervju. Ingår vi då i ditt urval?

      // Dolly

Kommentera

