Vad jag älskade Hustvedt

What I loved var otroligt bra. När jag hade läst ut den kunde jag inte vänta på att få läsa mer av Siri Hustvedt. Men konstigt nog så har det gått, ja, åratal, innan jag läst henne igen. Jag plockade upp The Enchantment of Lily Dahl som jag fastnade för senast jag var och bokshoppade i London i höstas och förväntningarna var, ja, höga.

Vad jag har förstått är det hennes debutroman. Det förklarar en hel del. Men, tänker jag, såg hennes förläggare hennes potential i denna bok och blev övertygade om att hon senare skulle komma med något fantastiskt? För den här boken är inte fantastisk. Den är full av klyschor, förenklingar och har ibland inget flyt alls i språket. Ibland går skeenden jättesnabbt, så att man nästan missar att det hände nått om man inte är helt uppmärksam. Andra gånger beskriver hon små detaljer, och man kunde tycka att tiden då skulle gå mycket långsammare. Men det gör den inte för du skummar bara denna utfyllnad. Det finns ingen känsla för vilka detaljer som är viktiga. Det ligger en skillnad i det som målar upp en bild, och det som istället för detta samtidigt misslyckas med att förmedla vad de bokstavligen beskriver.

Jag saknade också den besatthet i intrigen som utlovades. Jag hade hoppats på något i klass med Oates I’ll Take You There.

Titel: The Enchantment of Lily Dahl
Författare: Siri Hustvedt
Antal sidor: 273
ISBN: 978-0-340-69514-2

Det här inlägget postades i Av Sofia, Recension, Roman och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vad jag älskade Hustvedt

  1. Ping: Jag vill också vara gift med en författare | Två träd i en bokskog

Kommentera

