Svart, mörkt, hemskt

Jag tycker att det är konstigt. Att Sofi Oksanen har blivit så uppskattad. Att hon hyllats så för att beskriva estlandsfinskornas situation, identitet och historia. Att jag inte hör om fler estländska eller finska författare som gör det samma? Eller är det verkligen bara Oksanen som  gör det bra? Och är det här det bästa genren har att komma med?

Utrensning är riktigt hemsk. Först tyckte jag att det var en hemsk bok. Är det här verkligen litteratur, tänkte jag. Språket flöt inte alls. Allt kändes avhugget och svävande på ytan. Kanske är det översättningen, kom jag fram till.

Sen tyckte jag bara att det den skildrade var hemskt. Trafficking och angiveri. Sen tyckte jag att den var bra.

Oksanen är verkligen inte den som gör det lätt för läsaren. Det är ingen svår bok att läsa, men den har mycket motstånd. Ja, för alla hemskheter den tar upp. Och för att den är ganska långsam. Men den tog sig verkligen en två tredjedelar in. Oväntade vändningar gjorde allt mycket intressantare…

Återstå att se om jag tycker att dramatiseringen håller hela vägen?

Titel: Utrensning
Författare: Sofi Oksanen
Antal sidor: 362
ISBN: 9789174291377

Det här inlägget postades i Av Sofia, Recension, Roman och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

