Babian av Naja Marie Aidt

Började läsa i novellsamlingen Babian på julafton, läste ett par tre noveller och sen la jag den ifrån mig. Plockade upp den igen nu i månadsskiftet januari/februari för att avsluta.

Tyvärr är det ingen novellsamling jag kan rekommendera (och för mig är det helt obegripligt att denna bok fick Nordiska rådets litteraturpris 2008), det var ingen novell som direkt grep tag i mig. Jag minns ingen speciell novell så här i efterhand, och det tycker jag är viktigt med novellsamlingar; att de lämnar avtryck. Det är lättare för romaner att lämna avtryck, de är längre och man ”umgås” oftast med historien under en längre tidsrymd. Så att ge ut riktigt bra novellsamlingar är extremt svårt, samtidigt har jag en hel del noveller som följer med mig. Jag minns många från Jonas Karlssons samlingar, och från En spik, en ros har ett par etsat sig fast. Riktigt bra noveller vill jag läsa igen.

I Babian irriterade jag mig ofta på att novellerna kändes som typiska mall-noveller. Det finns en som inleds med att familjen ska åka på semester, större delen av novellen går ut på hur jobbigt det är att åka bil/båt med barn, men innan de åker iväg får vi veta att mamman är orolig över sin egen mammas tillstånd, och novellen slutar med att de kommer fram till sommarstugan och mamman får veta att hennes mor har gått bort. Hela formen på novellen känns skoluppgifts-aktig. Typ ”skriv en novell med ett dramatisk slut som binder ihop inledningen”, övning i cirkelskrivande. Det finns ingen konstnärlighet, bara en konstruktion.

Titel: Babian
Författare: Naja Marie Aidt
ISBN: 978-91-85801-84-8
Antal sidor: 189

Det här inlägget postades i Av Dolly, Noveller, Recension och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

