Årets bästa läsning redan i januari?

Kors i taket. Anne Swärds Till sista andetaget var helt sjukt bra, så jo, det är mycket möjligt att jag redan tagit mig igenom en av årets bästa böcker.

Jag har redan skrivit om vad jag tycker om omslaget. Men vad jag tycket om själva boken har jag inte riktigt kunnat formulera.

Lo lever under sin barndom i södra Sverige, hennes bästa (och enda) kompis är Lukas, som egentligen heter Lukács i efternamn men personalen i skolan förstod fel första dagen Lukas icke svensktalande pappa lämnade honom där. Lukas är alltså inte från Sverige, och Lo hon är egentligen inte från södra Sverige, det är något de har gemensamt, att de inte är ifrån trakten och således annorlunda. Kronologin är flytande. Vi får följa med in i framtiden, och vi får backa tillbaka och läsa om när Los familj flyttade från norr till söder. Det tidiga vuxenlivet blir väldigt olikt barndomen.

Det är en helt fantastisk bok, med många bottnar och ibland djupt vatten. Jag blev totalt uppslukad och ville bara sträckläsa hela boken i en sittning.

Miljöbeskrivningarna fyller en viktig funktion. Swärd lyckas förmedla stämningar och känslor på ett sätt som gör att det känns som att man är där, känner hettan av eldsvådan, svalkan från arboretet och lukten av de döda råttorna…

Läs!!!

Anne Swärd har skrivit två andra romaner, Polarsommar är en och den har jag lånat på bibblan inte mindre än två gånger utan att läsa den! Det lär få bli tredje gången gillt på den.

Titel: Till sista andetaget
Författare: Anne Swärd
ISBN: 978-91-86369-61-3
Antal sidor: 357

Det här inlägget postades i Allmän, Av Dolly, Recension, Roman och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Årets bästa läsning redan i januari?

  1. Ping: Just nu läser jag: | Två träd i en bokskog

  2. Ping: Kvartalsrapport (januari-mars) | Två träd i en bokskog

Kommentera

