Att betygsätta böcker

I oktober tog min läsdagbok slut, jag har haft en vanlig skrivbok där jag skriver upp titel, författare, datum, nån kommentar och antal sidor. Julen 2009 fick jag en läsdagbok av min fina brevvän Therese, ”Min egna anteckningar om böcker” heter den och har getts ut av Norstedts (formgiven av Lotta Kühlhorn). Det känns lyxigt att ha en förtryckt läsdabok.

I den finns det lite fler kategorier att fylla i, och en är betyg. Skalan är 1-5. Hittills har jag satt ”fyra” på de allra flesta, de har varit bra men inte fantastiska. Men så har jag börjat fundera lite på det där, och vad jag egentligen menar med en ”fyra” och vad jag förväntar mig av en ”femma”. Jag har kommit fram till att jag nog borde satt ”tre” på en del, men det låter så lågt, och jag har ju inte tyckt illa om dem. Det här är svårt, och jag är inte säker på att jag kommer fortsätta betygsätta böcker så här, det kanske inte passar mig helt enkelt.

Det finns en del bokbloggare som sätter betyg, bland andra Tekoppen och Magnus på A fraction of the web. Tekoppen kör med 1-10 och jag har noterat att hon sätter rätt många 7:or och 8:or. Daniel Åberg har skrivit en hel del om betygsättning av böcker (och kultur i allmänhet) och jag vill minnas att han skrivit om hans syn på en ”etta” respektive ”tvåa” etc. men hittar det inte nu.

Så, kära läsare, hur resonerar ni? Vad innebär en ”fyra” egentligen? Sätter ni överhuvudtaget sifferbetyg på de böcker ni läst?

Det här inlägget postades i Allmänt & övrigt, Av Dolly. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Att betygsätta böcker

  1. Jag sätter inga betyg av den anledningen att jag velar för mycket, och jag ångrar mig fram och tillbaka hela tiden. Jag är dock med i bok.nu där jag faktiskt betygsätter böckerna, men jag gör det på en höft sådär. Tar det inte så allvarligt som jag skulle gjort om jag till exempel skulle betygsätta på bloggen min. På bok.nu gör jag det mest för skojs skull för att kunna se vilke boktips jag får :)

  2. psicharpax skriver:

    Jo, fast inte jätteutskyltat – bara som en kategori och inte i själva inlägget. Om man gör en för stor grej av det tycker jag att det förtar poängen med recensionen – balansgången mellan för- och nackdelar försvinner ju lite när man bantar ned det hela till en siffra. Jag tycker ändå att det är ett bra kategoriseringsverktyg – sådana är ju ändå till sin natur ganska kantiga…

    Jag rör mig oftast på skalan 3-5, där 3 är typ god grundidé men där genomförandet som inte nådde upp till förväntningarna, 4:a gillar mycket men älskar inte, och 5:a head-over-heels in love. Någon gång har jag satt en 2:a på en bok jag insåg kunde vara bra för rätt publik, men som verkligen inte passade mig… och böcker som borde fått en 1:a avslutar jag inte ens. Jag har funderat på om man ska övergå till ett 10-system för att förfina det lite, men på ett sätt känns det lika överflödigt som det amerikanska betygssystemet – D är underkänt, men får du F, ja, då är du JÄVLIGT underkänd. :)

  3. therese skriver:

    åh va roligt att du gillar den där boken!

  4. Anna skriver:

    Jag sätter följande betyg:
    10. Simply the best!
    9. Wow! vilken pageturner
    8. Förvånade mig positivt
    7. Superb
    6. Riktigt bra
    5. Godkänd
    4. Läsbar, men inte mycket mer
    3. Underkänd
    2. Öken
    1. Förtjänar inte att existera

  5. Dolly skriver:

    Roligt att läsa era kommentarer om ämnet, trevligt med lite nya infallsvinklar.

    psicharpax: att använda det som kategorisering på bloggen var ju rätt smart. Och jag skulle nog inte heller vilja ”skylta” med det i inlägget.

    Frida: det är ju det jag känner nu också, efter ett par månaders testande, att jag velar för mycket.

    Anna: tack för en användbart mall! jag ska försöka klura ut vad jag vill förknippa med de olika siffrorna.

    therese: ja, den är jättefin! Men den fick ligga till sig lite, tills jag gjort slut på den jag hade :)

  6. Ping: Ny läsdagbok | Två träd i en bokskog

Kommentera

