Doktor Glas

Det var verkligen på tiden att jag tog mig an denna klassiker. Jag hade faktiskt ingen uppfattning alls om vad Doktor Glas skulle handla om. Ofta är det ju så med klassiker att man vet ungefär vad de handlar om, man har läst nåt utdrag eller bara läst om den, men här hade jag ingen aning om vad som väntade mig och jag blev rätt överraskad.

Den är lättsam, men behandlar ganska tunga moraliska frågor, de uppfattades nog så då i alla fall. Då var det nog ett ganska realistiskt scenario men givetvis upprörande, det är det knappast idag. Men det moraliska dilemmat går såklart att applicera på idag.

Jag gillar alla kopplingar till annan litteratur, som Thérèse Raquin, Brott och straff m.fl. Men allra bäst gillar jag dialogen med moralen!

Det finns en del metalitteratur kring romanen. Gregorius av Bengt Ohlsson har hyllats av många, det är historien sett ur Pastor Gregorius synvinkel. Kerstin Ekman har skrivit om en läkare som läser Doktor Glas. Jag har för mig att det finns någon mer. I maj ska jag och Sofia se Doktor Glas på dramaten, med Krister Henriksson som Tyko Gabriel Glas.

Om jag skulle vilja läsa mer av den gode Söderberg, vad ska jag ta härnäst? Den allvarsamma leken förmodar jag.

Titel: Doktor Glas
Författare: Hjalmar Söderberg
ISBN: 91-0-058152-6
Antal sidor: 184

Det här inlägget postades i Av Dolly, Klassiker, Recension, Roman och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Doktor Glas

  1. Petter Eremiten skriver:

    Den allvarsamma leken kan rekommenderas. Läs också Historietter!

    Med vänlig hälsning

    Petter Eremiten

Kommentera

