Sjal-la-lalamov!!! En man som kräver ett par extra utropstecken

Solsjenitsyn släng dig i väggen! Finns det någon som med små medel och underbart poetiskt språk kan beskriva vardagen i den ryska gulagen så är det SJALAMOV!

Varlam Sjalamov satt 17 år i fångläger. I Gulag. För att han var troskijist. Men varken han, eller Solsjenitsyn finns representerade på Gulagmuseumet i Moskva.

Jag förstår inte att det tog sådan tid för mig att börja läsa hans berättelser från Kolyma. Det är ju inte så att jag inte kände till honom, att boken inte länge legat framme på skrivbordet, inte varit nedpackad i handväskan eller på något annat sätt varit oåtkomlig och svårtillgänglig.

Ta ett sådant exempel som:
Hur många grader det var ute fick arbetarna inte reda på, ja, det behövde de ju inte veta — de var tvungna att arbeta oavsett temperatur. […]När det var mer än 50 minusgrader ute frös en spottloska med detsamma. Spottloskorna hade frusit med detsamma i två veckor nu. egen övers.

Lägerlivet förklaras inte. Det är bara rakt på, och man förstår precis hur hemskt de har det. Eller, kan man verkligen den? Berättelserna är också varierade, jag finner inga klyschor!

Jag tar en novell i taget (eller två..). De är oftast bara någon sida (eller två…). På svenska ges Sjalamov ut på Ruin förlag. Underbart! Nu skall jag ta ett par djupa andetag och återgå till min privilegierade vardag.

Det här inlägget postades i Av Sofia, Förlag, Noveller och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

