Baby Jane av Sofi Oksanen

När jag skulle välja bok förra fredagen, två minuter innan jag skulle rusa till pendeln, plockade jag fram ”20-listan” och valde utifrån den. Det blev Baby Jane av Oksanen, vilket bra val! redan på lördag kväll var den utläst. Riktigt bra läs-flow.

Jag borde dock bli bättre på att skriva direkt om böckerna jag läser ut, nu har det gått mer än en vecka, och alla tankar om boken finns inte kvar. I min läsdagbok har jag skrivit upp att det jag gillade bäst var att problemen som skildras i romanen är ärliga och uppriktiga, inte förklarande, skönmålade eller överdrivna. Problemen är psykiska, depression, olika former av ångest och fobier. De psykiska störningarna (är det okej att säga störningar om psykiska problem? *tycker det är svårt att skriva om sånt här, har för lite kunskap och vill inte trampa på någons tår*) är centrala i romanen. Det är något huvudpersonerna både har och behöver hantera, hos sig själva och varandra.

Jämfört med Stalins kossor (som jag läste i januari 2010) saknas ett djup, där är identitetssökandet och det psykiska centralt. Jag saknar den typen av djup, samtidigt som jag gillar att Baby Jane är med fokuserad. Stalins kossor upplevde jag som ganska spretig och splittrad. Därför hoppas jag att Utrensning är mer som Stalins kossor till innehållet, men mer som Baby Jane när det gäller fokus. Alltså en kombination av två riktigt bra grejer, är det möjligt? Utrensning ligger i min hög i fönstret och väntar på att bli läst, men den får nog vänta ett tag till, behöver smälta den nyss intagna Oksanen-dosen.

Titel: Baby Jane
Författare: Sofi Oksanen
ISBN: 978-91-7028-239-3
Antal sidor: 224

Det här inlägget postades i Allmän, Av Dolly, Recension, Roman och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Baby Jane av Sofi Oksanen

  1. Ping: 20-listan för 2011 | Två träd i en bokskog

Kommentera

