Vänta, blinka

Gunnhild Øyehaugs Vänta, blinka köpte jag till mig själv i julklapp. Jag lockas verkligen av omslaget (pocket). När jag var in på bibblan i förra veckan såg jag den inbundna utgåvan (högra bilden), och det tog en stund innan jag kopplade att det var samma bok, omslagen är väldigt olika och förmedlar helt olika känslor.

Läsningen blev otroligt utdragen. Det finns ett driv i boken som lockar till sträckläsning, men jag hade inte möjlighet till det och då blev det ett par kapitel om dagen på pendeltåget och nåt i sängen innan ögonlocken föll igen. Boken tjänar inte på att bli läst så!

Jag gillar innehållet, men önskar att jag kunnat sträckläsa. Det är ett stort antal personer att hålla reda på, och ibland tappar jag bort vem som hänger ihop med vem och vad olika personer gör. Men det är en stor del av charmen med boken. Allt hänger ihop, men det är upp till läsaren att hänga med i svängarna och notera detaljer. Ibland korsas två personers vägar, trots att de egentligen inte har med varandra att göra. Det är välskrivet och väldigt detaljrikt.

Undertiteln är ”En perfekt bild av ett personligt inre”, men jag tycker inte riktigt det stämmer, eftersom det inte är en person vi följer, det är flera. Det är snarare en perfekt bild av ett samhälle, där många personers vägar korsas utan någon form av logik.

Bäst gillar jag Viggo och Elida. Episoderna med Kåre och Sigrid gillar jag inte alls lika mycket, det blir för mycket tjat om Wanda, och velande. Så att de slutar med Sigrid gillar jag inte riktigt. Men ”slutkommentarerna” är bra. Underhållande!

Jag är mest sur på att jag inte fick njuta fullt ut av romanen…

Titel: Vänta, blinka
Författare: Gunnhild Øyehaug
ISBN: 978-91-7001-826-8
Antal sidor: 265

Det här inlägget postades i Allmän, Av Dolly, Recension, Roman och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

