Maskarna på Carmine street

I helgen åkte jag bil t&r Sthlm-Ystad, för att överleva dylika bilresor brukar jag se till att ta med en ljudbok. Så även denna gång. Det blir oftast deckare i bilen, och företrädesvis Håkan Nesser. Jag är ingen van ljudbokslyssnare, men jag finner Håkan Nessers egna uppläsningar väldigt bra. Boken som lyssnades på under helgens biltur var alltså, som inläggets rubrik antyder, Maskarna på Carmine Street av Håkan Nesser uppläst av densamme.

Det är en något annorlunda deckare, snarare en spänningsroman. Det finns en gåta att lösa, ett brott att utreda, men ingen egentlig brottsutredare. Vi följer paret Steinbeck-Mason i deras bearbetning av det förfärliga som hände i deras trädgård. Länge är det bara så, men senare utvecklar det sig till en utredning och lösning.

Som läsare/lyssnare kastas man fram och tillbaka i tiden, dels från när Erik och Vinnie träffades, dels från när deras dotter Sara försvann och nutid – att komma över att Sara är borta eller hitta Sara. Vi båda, min man och jag, upplevde det som svårt att hänga med ibland. Ofta var vi tvungna att stoppa för att reda ut vad som egentligen sas. Jag tror att det är lyssnandet som ställer till det. När man läser är det lättare att bläddra tillbaka och läsa om någon mening om något är oklart. Alltså tror jag att jag hade haft större behållning av att läsa boken, det blir lite för rörigt för att lyssna på. Men det kanske är en träningssak?

Jag brukar gilla Nessers böcker som är mer spänning än deckare, mer gåta än mord. Den här är helt okej, men saknade det lilla extra. Det blev inte super-spännande på slutet, som Nesser brukar vara väldigt bra på att få till. Den fyllde i alla fall sin funktion, timmarna i bilen gick relativt fort!

Titel: Maskarna på Carmine Street
Författare: Håkan Nesser
ISBN: 9789174130553

Det här inlägget postades i Av Dolly, Ljudbok, Recension, Roman, Spänning och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

