Så röd!

Så fin! En riktig pärla, som Dolly skrev. Jag kunde riktigt höra tågets dunkningar, barnens iver och känna tyget från den röda soffan. Boken talade verkligen direkt till mig – och säkert alla andra russofiler där ute.

Huvudpersonen reser längst Transibiriska järnvägen för att ta reda på vad som hänt med hennes gamla älskare sen trettio år tillbaka. De har säkert inte setts på tjugo. Hon vet att han begav sig till Bajkalsjön men breven har slutat komma…

Paralellhistorien, eller vad man skulle kunna kalla en slags ramberättelse, med den gamla kvinnan i den röda soffan är också mycket delikat skildrad.

Boken väckte hos mig framförallt frågan om resande. Reser vi för att komma bort? För att finna något eller någon? Min erfarenhet, som jag tycks dela med huvudpersonen, är att vi framförallt finner vad vi redan har.

Läs!

Titel: Den röda soffan
Författare: Michèle Lesbre
Sidor: 131
ISBN: 978-91-86480-06-6

Det här inlägget postades i Allmän, Av Sofia, Recension, Roman och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Så röd!

  1. Emmas Bokhylla skriver:

    Jag laste den i slutet av forra aret och alskade den ocksa, precis som du sager, en riktig liten parla!

  2. Liolej skriver:

    Den verkar bra och så vackert omslag!

    //Liolej

  3. Ping: Riktigt fina fynd! « tankar om text

  4. Ping: Paul Auster syns inte alls | Två träd i en bokskog

Kommentera

