Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet)

Den här boken, Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet) av Anneli Jordahl, har det skrivits en hel del positivt om. Jag har inte läst så mycket om vad den handlar om, för jag vill helst inte veta det innan jag börjar läsa. Dock hade jag snappat upp att det skulle vara en kärlekshistoria, medelst brev, mellan Ellen Key och Urban von Feilitzen. Visst innehåller den det, men det finns ju så mycket mer!

Just kärlekshistorien tycker jag blir rätt långtråkig och allt för upprepande, så första 90 sidorna var inte min kopp te. Men den tar sig. Relationen till Ernst Ahlgren intresserar mig mer, och allra bäst tycker jag om avsnittet från Strand och Keys relation till Malin Blomsterberg. Att tillbringa sommaren på Strand i sällskap av Selma, Ellen och Malin hade inte varit helt fel :) Jag hade velat ha mindre Urban och mer annat. Hade gärna läst mer om Ellen Keys idéer och åsikter.

Det är alltså en fiktiv bok, men som bygger på verkligheten. Det är skickligt skrivet. Jordahl får gärna skriva mer i den här stilen, jag kommer läsa!

Titel: Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet)
Författare: Anneli Jordahl
ISBN: 978-91-7001-784-1
Antal sidor: 207

Det här inlägget postades i Allmän, Av Dolly, Recension, Roman och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

