B(esvikelse)

Berlin på 8 kapitel var lite av en beskvikelse. Till vem riktar sig boken egentligen?

Jag hade bara varit i Berlin en helg när jag nu läste boken. Jag är väl förhållandevis intresserad av att resa och upptäcka nya platser. Jag söker kanske inte handfasta tips på sevärdheter att besöka och jag har en relation till författaren. Är boken riktad till mig?

Vallgren för ett samtal med läsaren genom hela boken. Strukturen är som sådan; vardera av de åtta kapitlen består av en historiedel och en ”att göra” del som är kopplad till den tyska historien och det kvarter som händelserna utspelar sig kring. Dock är inte boken riktigt så pedagogisk.

Författaren, han talar hela tiden om sig själv i tredje person, agerar ciceron genom att beskriva vilka gator som går hit och dit, och åt vilket håll vi nu går. Eftersom jag verkligen inte har koll på staden tappar jag direkt bort mig och dessa utläggningar ger ingenting…

Hade jag varit redaktör hade jag nog dessutom tagit bort meningar som ”oj, har du läst ända hit? Är du fortfarande kvar?” och lite andra väl pessimistiska utläggningar. Stundtals känns det som att boken bara är ett stort MÅSTE för författaren.

Så, kanske är boken mest till för dem som bott i Berlin ett litet tag och inte vet hur de skall gå vidare i stan? Det är heller ingen skönmålande bok och säljer verkligen inte in staden till den ofrälste.

Berlin är enormt! Det är jätteintressant! Det borde gå att skriva en trevligare bok, eller en mer genomarbetad. För cynism behöver absolut inte vara av ondo i litteraturen.

Titel: Berlin på 8 kapitel
Författare: Carl-Johan Vallgren
ISBN:9172321598
Antal sidor: 214

Det här inlägget postades i Av Sofia, Fackbok, Recension och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till B(esvikelse)

  1. Marie skriver:

    Känner mig inte längre så sugen på att läsa den (men är däremot sugen på att åka tillbaka till Berlin).

Kommentera

