Bokåret 2010

Sammanfattning av mitt bokår.

Mina litterära mål för 2010 var:

  • Läsa minst 60 böcker
  • Köpa 10% färre än jag läst
  • Läsa 20 böcker som stått i bokhyllan länge (enligt lista)

Jag har läst 72 böcker, och köpt 64. Så de två första målen har jag uppnått! Hurra! Förra året läste jag 55 böcker, en ökning på 17 böcker är jag nöjd med. De där 20 böckerna har jag läst nio av, och det tycker jag ändå är snudd på godkänt.

49 av författarna var kvinnor, och bara 23 var män. 31 av svenska författare, och 41 av utländska.

12 av de lästa böckerna är skönlitterär kurslitteratur från kandidatterminen i litteraturvetenskap. I bokklubben har vi tagit oss igenom 10 böcker (förra året blev det nio).

Toppen (ej rangordnade):
Enhet av Ninni Holmqvist (så himla bra!!!)
Det blåser på månen av Eric Linklater (bästa kurslitteraturen jag haft)
En spik, en ros av Madeleine Bourdouxhe (novellsamling)
Skynda att älska av Alex Schulman (överraskande bra)
Flicka möter pojke av Ali Smith
Jane Eyre av Charlotte Brontë

Årets mersmak:
Bodil Malmsten (alltid)
Delphine de Vigan (hoppas Sekwa översätter fler)
Ali Smith
Käbi Laretei
Madeleine Bourdouxhe

På det hela taget har det varit ett riktigt bra bokår. Flytten till radhuset som innebar att jag fick ett eget bibliotek, det var en stor grej det här bokåret. Och flytten av bloggen blev bra, jag trivs med Sofia som blogg-kompanjon och om bara hon vill så fortsätter vi kommande år!

Det här inlägget postades i Av Dolly, Läsplanering & summering. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bokåret 2010

  1. Sofia skriver:

    Jag trivs med dig!

Kommentera

