underjordiska timmar av Delphine de Vigan

Första julklappsboken utläst! Delphine de Vigans Underjordiska timmar, utgiven av Sekwa förlag 2010.

Det är två parallella historier. Änkan och trebarns mamman Mathilde som blir mobbad av sin chef och även utfryst av de andra kollegorna (eftersom de oroar sig för sin egen ställning gentemot chefen), och Thibault som i bokens inledning lämnar sin flickvän Lila. Två människor som lider av ensamhet och utmattning. Deras vägar korsas.

Livsödena är fint sammanvävda, jag hade förväntat mig att deras vägar skulle korsas tidigare och att det skulle utvecklats mer, att de skulle finna varandra i varandras ensamhet och utmattning.

Jag gillar verkligen de Vigans stil, tyckte om No och jag men tycker nog ännu bättre om Underjordiska timmar och jag hoppas verkligen att Sekwa kommer ge ut fler av hennes böcker (hon har enligt baksidan skrivit fem böcker, alltså finns det tre outgivna på svenska).

Slutet bok boken är väldigt öppet, det lämnar många dörrar öppna. Först blev jag lite irriterad, jag ville veta mer om hur det gick! Men sen började fundera på hur jag skulle vilja att det fortsatt och insåg att det fanns många potentiella scenarion och att jag nu fick bestämma själv vilket som är det rätta. Det bästa är egentligen slutet, oförutsägbart.

Titel: Underjordiska timmar
Författare: Delphine de Vigan
ISBN: 978-91-86480-07-3
Antal sidor: 243

Det här inlägget postades i Allmän, Av Dolly, Recension, Roman och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till underjordiska timmar av Delphine de Vigan

  1. Ping: Timmar under jorden | Två träd i en bokskog

Kommentera

