Igelkottens elegans

Sen Igelkottens elegans kom i pocket har jag läst en hel del små-negativa recensioner. Många verkar ha blivit ganska besvikna. Men det blir ju lätt så, när böcker bli super-hypade. Nu har jag läst den. Vad den handlar om behöver jag inte gå in på, va?

Jag tycker den var rätt mysig, men jag hade svårt att relatera till både Renée och Paloma. Jag kunde inte sympatisera med dem, men det som händer mot slutet berör ändå. Stämningen i boken gillade jag, och hur den är uppbyggd kring porten och de som bor där. I början var det lite väl många personer och djur, jag la inte namnen på minnet och hur de hängde ihop så det blev lite rörigt. Jag gillar allt det litterära.

Sofia kände sig ”skriven på näsan” då all intertextuellalitet var så uppenbar. Det hade jag inga problem med. Jag störde mig dock på Renée anser att hon som portvakterska inte kan konsumera kultur. Jag blev liksom irriterad, är samhället så? Anser de flesta att de med lågstatusyrken inte kan ta till sig den sortens kultur som Renée konsumerar? För mig känns det främmande.

Jag läste de sista 225 sidorna på en dag, det fanns något som gjorde att jag inte kunde sluta läsa. Läste kapitel, på kapitel, på kapitel, och sen var boken slut. När det händer beror det oftast på att boken är ofantligt bra, men det kan jag faktiskt inte riktigt påstå att Igelkottens elegans är. Den är mysig, trevlig och underhållande. Väl värd att läsa. Men tyvärr inte fantastisk, och att jag tycker så kan absolut ha att göra med att boken är så super-hypad och att förväntningar då blir skyhöga.

Jag läste Smaken tidigare i år, och jo, jag tycker bättre om Igelkottens elegans.

Titel: Igelkottens elegans
Författare: Muriel Barbery
ISBN: 978-91-86480-04-2
Antal sidor: 346

Det här inlägget postades i Av Dolly, Recension, Roman, Underhållning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

