Bodil i rutan

Idag blev jag väckt av min man, han kom och sa ”hon författaren som bott i Frankrike tipsar om böcker i Nyhetsmorgon”, det tog inte så lång tid för mig att koppla att det var älskade Bodil Malmsten som var i rutan. Studsade dock inte ur sängen för att kolla, men det finns på play.

Bodils boktips gav begär. Marguerite Duras Anteckningar från kriget vill jag ha med tanke på vårens undervisning om andra världskriget. Thomas Bernhard har jag dålig koll på, men blev sugen på efter Bodils engagerande tips. Roberto Bolaño lånade jag faktiskt på bibblan i måndags, så Om natten i Chile ska jag ta tag i snart. Min mormors historia står oläst i bokhyllan, där är Bodil dessutom en av författarna. Hon skulle även ha tipsat om Muriel Barberys Igelkottens elegans och den läste jag ut igår. Vi verkar ha ganska lika smak, kära Bodil och jag.

Hennes medverkan i tv-rutan påminde mig om att det var alldeles för länge sen jag läste något av henne, så det får jag råda bot på snart!

Det här inlägget postades i Allmänt & övrigt, Av Dolly och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bodil i rutan

  1. Mind the Book skriver:

    tack för TV-tips med Bodil! sådär har det hänt att jag blivit väckt av min partner : )

Kommentera

