Den röda soffan

Nu ska jag, sittandes i min egen röda soffa, skriva om Den röda soffan av Michèle Lesbre. Jag läste ut den för snart två veckor sedan. Den blev liggande o-recenserad för att jag hade lite för mycket annat då, men även för att jag har lite svårt att formulera mina tankar om denna nätta lilla pärla. Jag har svårt att sätta fingret på vad det är som gör den så bra och så fin!

Det handlar om resor, både fysiska med tåg och tanke-resor om livet och andras liv. Clémence har levt ett långt liv, och har alltså en lång livsresa bakom sig. Anne har inte levt lika länge, men fascineras av andras liv, hon ger sig ut på en resa för att söka upp sin kärlek Gyl. Det är en väldigt eftertänksam och långsam stämning genom hela boken, lite dovt. Vemodigt, men väldigt, väldigt vackert.

Det är en pärla, som inte tar lång tid att plöja, men som stannar kvar efter avslutad läsning. Läs!

Titel: Den röda soffan
Författare: Michèle Lesbre
Antal sidor: 131
ISBN: 978-91-86480-06-6

Det här inlägget postades i Allmän, Av Dolly, Recension, Roman. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Den röda soffan

  1. Ping: Tweets that mention Den röda soffan | Två träd i en bokskog -- Topsy.com

  2. Ping: Så röd! | Två träd i en bokskog

  3. Ping: Riktigt fina fynd! « tankar om text

Kommentera

