Vitklädd med ljus i hår

Åh, så himla mysigt att glida in i en gammal pusseldeckare. Det var länge sen sist.

Vitklädd med ljus i hår av Maria Lang är ett lucia-drama. Jag önskar att jag hade haft mer tid på just luciadagen, men då hann jag bara med ett par kapitel, det var ändå mysigt att läsa om lussefiranden kring lucia. Pusseldeckare är speciella, det blir liksom inte nagelbitar-spännande som i många nutida deckare. Mördaren finns där närvarande, och man får som läsare följa med i pusslandet. I just den här fanns det ganska många möjliga mördare, man fick en massa pusselbitar åt olika håll och de löstes inte förens sista tio sidorna. Som det ska va. Förutom pusslandet gillar jag språket. Sitter och fnissar över vissa formuleringar ibland.

Jag har inte läst överdrivet många Maria Lang-deckare. Kan inte skilja agnarna från vetet, men Fiktiviteter-Helena och Helena som skrev på Bokhora är välbevandrade i Maria Lang-land och de tycker att de tidiga är bättre än de sena. Vitklädd med ljus i hår utkom 1967, ganska mitt i produktionen.

Boken är ganska daterad men ändå så rätt i tiden:

Förresten fattar jag inte varför Televerket och Statens Järnvägar regelbundet blir lika perplexa varje år när de upptäcker att det faktiskt snöar ibland i det här landet…

Tragedi på en lantkyrkogård utspelar sig också kring jul, den står oläst i bokhyllan men får nog vänta till nästa år!

Titel: Vitklädd med ljus i hår
Författare: Maria Lang
Antal sidor: 175
ISBN: 91-1-802461-0

Det här inlägget postades i Av Dolly, Recension, Roman, Spänning och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

