Att läsa dramer

Igår skulle vi, jag, Sofia och ytterligare två vänner, sett Shakespeares Stormen på Dramatens stora scen. Tyvärr blev pjäsen inställd pga sjukdom, sånt som händer, men ändå trist. Inför kvällen hade jag läst pjäsen, det blev rätt ryckig läsning och jag fick inte ut så mycket av läsningen.

Jag har funderat kring det här med att läsa dramer förut, och kommit fram till att dramer har olika hög läsbarhet. Alltså, vissa dramer är inte lika läsvänliga som andra. Ibsen är ett exempel på hög läsbarhet, Vildanden t.ex., även Strindbergs dramer har jag gillat att läsa, speciellt Ett drömspel. Shakespeares dramer har jag däremot ganska svårt med, jag får liksom ingen läsupplevelse. Kan väl tilläggas att jag inte läser dramer så där jätte-frekvent.

Det här inlägget postades i Allmänt & övrigt, Av Dolly. Bokmärk permalänken.

Kommentera

