Intervju-recce: Allt är bara bra tack

Vi har båda två läst Moa Herngrens Allt är bara bra, tack inför månadens bokklubbsmöte. Vi gör som vi gjorde sist, en av oss intervjuar den andre om boken. Den här gången står Dolly för frågorna och Sofia för svaren.

Jag drog tidigt i läsningen paralleller mellan Lina Forss och Moa Herngren, nu när jag läst ut den sistnämnda måste jag nog revidera min åsikt lite. Jag tycker fortfarande att Forss och Herngren är lika till stil och språk, men innehållet är det som skiljer dem åt. Jag hade inte alls förväntat mig det allvar och brutalitet som Herngrens bok kom att innehålla. Jag skrev även tidigt att jag trodde att det här inte var en Sofia-bok, hade jag fel?

Ja! Det kanske inte är en Sofia-bok, men jag tyckte mycket om den! Lina Forss har jag dock inte läst. Jag sympatiserade med huvudpersonen, och historien var välskriven – inte patetisk eller sentimental.

Under läsningen drog jag väldigt många paralleller till vår förra bokklubbsbok Den vita massajen, gjorde du det också? Påverkade det din läsning?

Ja! Det gjorde jag verkligen! Men det påverkade inte läsningen. De kvinnliga huvudpersonerna föll båda för omöjliga män på sitt sätt. Och de stannar båda kvar i destruktiva relationer.

Jag störde mig en del på att huvudpersonen skriver om sina föräldrar och ibland kallar dem vid förnamn. Blev väldigt förvirrad i början innan jag uppfattat att de personerna var de samma som hennes föräldrar. Var det något som även du irriterade dig på?

Hmm. Nej… Jag gick in i boken med en väldigt kritisk hållning. Jag trodde ju inte att jag skulle gilla den. Därför sökte jag nästan efter fel i början, men fann ingenting i språket som tog emot. Jag tyckte till exempel mycket om att läsa stockholmsskildringarna. De lyfte fram huvudstadens sociala- och kulturella strukturer på ett naturligt sätt.

Det här inlägget postades i Allmän, Av Dolly, Av Sofia, Bokklubb, Debutant, Recension, Roman. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Intervju-recce: Allt är bara bra tack

  1. Ping: Intervju-recce: Gilles Kvinna av Madeleine Bourdouxhe | Två träd i en bokskog

  2. Ping: Bokklubbens litterära tågluff: Holland | Två träd i en bokskog

Kommentera

