Inspiration!

Tillbaka från Moskva, med lite fler böcker i resväskan. Anledningen till detta var att jag dels besökte två Pusjkinmuseum (Rysslands stora nationalskald!) och poeten Marina Tsvetajevas lägenhet.

Det blev således till att införskaffa Pusjkins versepos Eugen Onegin, kanske mest känd i väst genom operan med samma namn. På Tsvetajevamuséet lockades jag att köpa en biografi i tre delar. Det satt en gammal tant vid garderoben och mumlade ”skall ni inte ha med något som minne? vi har en jättebra bok om Tsvetajeva här..[…], vunnit flera priser och..” Nejmen, då började jag lyssna och tänkte, varför inte? Fick bläddre lite i den, och tanten försäkrade att den var ovanligt lättläst för att den var skriven av just en journalist. 430 rubel, vilket pangpris! Tsvetajeva finns på svenska  (Akvilon och Erzats), och är efter Sovjetuniones fall mycket hedrad och uppskattad i Ryssland.

Jag brukar inte läsa biografier, men Bengt Jangfelds bok om Majakovskij tyckte jag mycket om. Det var till stor del för att den också skildrade livet i dåtidens Ryssland väldigt väl. Den gav en väldigt bra inkörsport till många namn i Moskvas konstnärskretsar under den tiden. Jag har stora förhoppningar på Tsvetajevaboken! Jag får återkomma.

Här lite sköna Moskvabilder

Det här inlägget postades i Allmänt & övrigt, Av Sofia, Fackbok, Förlag, Klassiker, Läsplanering & summering, Lyrik och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Inspiration!

  1. Emmas Bokhylla skriver:

    Ah, jag har alltid velat aka till Ryssland, nu vacktes suget igen!

Kommentera

