(för)Därv

Vad skall jag säga om boken som tog mig tre veckor att läsa? Jo, att jag är glad att jag ändå tog mig igenom den.

Den var nämligen lite speciell. Jag började med att läsa den på ryska. Men, vad är det här, tänkte jag efter några kapitel. Så jag lånade den svenska versionen och läste om det jag redan läst. Men, vad är det här, undrade jag fortfarande.

Det är lite svårt att läsa på ett främmande språk. Man letar efter orsakssamband, handling och logik för att få meningarna att gå ihop. Om dessa inte finns i språket, ja, då känner man sig onekligen lite vilsen.

Kys, eller Därv, som den heter i översättning, är ett språkligt experiment.  Efter att tag gav jag bara upp och läste prosan som poesi där varje mening nästan var självständig (och där orden var felstavade med mening). Narrativet hoppade dock från att vara just abstrakt, till att stundtals ändå driva en spännande, mystisk historia.

Sagan har drag av skapelseberättelse och är en dystopi skall tilläggas. Som alltid hos moderna ryska författare (tycks det mig), är det sovjetiska arvet närvarande. Det kommer troligtvis ta många år innan de helt gjort upp med de påtvingade femårsplanerna, förföljelserna och andra absurda direktiv. Nu slår det mig att detta absolut är en bok för dem som älskade Djurfarmen av George Orwell!

Titel: Därv
Författare: Tatjana Tolstaja
ISBN: 9789100100735
Antal sidor: 361

Det här inlägget postades i Av Sofia, Recension, Roman och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till (för)Därv

  1. Johanna skriver:

    <3 panache

    och ja, jag rekommenderar nostalgia, nu när jag avverkat en tredjedel, den är skitfin! det kommer förmodligen ta mig tre veckor att ta mig igenom den dock fast snarare på grund av att jag verkar tycka att det är en bra idé att varva den med diverse 100-nånting-sidors-böcker. men jag vill inte att den skall ta slut så det kanske är en bra taktik.

Kommentera

