Bråda dagar på läsfronten. Läsplanering december.

December, och det är bråda dagar på läsfronten!

I november tog jag en paus från Lyrans jorden-runt resa, men nu är jag på igen. Västeuropa är resmålet och jag har bestämt mig för att läsa Den röda soffan av Michèle Lesbre (Frankrike, utgiven av Sekwa). Det ska bli roligt! Det var ett tag sedan jag läste något från Sekwa, men det brukar ju vara bra så det bygger upp en del förväntningar.

I bokklubben är det också Frankrike som gäller, och där läser vi Moa Herngrens Allt är bara bra, tack, jag var ganska positiv här om dagen, nu en bit in är jag mer tveksam. Vi får se vad det blir av det.

I december förra året började jag läsa Maria Langs Vitklädd med ljus i hår, passande lucia-läsning tyckte jag då men fastnade redan på sidan 15. Att jag har mer tid i år har jag svårt att tro, men det kan åtminstone vara en ambition att läsa boken kring lucia.

Den 16 december ska jag, Sofia och ytterligare två kamrater gå och se Shakespeares Stormen på Dramaten. Jag har fått för mig att jag vill läsa pjäsen innan jag ser den. Jag har gjort så förr, och det ger teaterupplevelsen något extra, man kan fokusera på andra detaljer när man inte måste fokusera på handlingen. Så om jag hinner ska jag läsa Shakespeare före 16 december!

Jag är ingen bio-typ, men det är ofta intressant att jämföra böcker och film. Just nu är Igelkottens elegans bioaktuell, men då bara som Igelkotten. Sofia har läst boken och vi har pratat om att gå på bio och se filmen, men före biobesöket vill jag ha läst boken!

Sen vore det ju flott om jag hann läsa lite annat också, jag har väldigt stor läslust just nu men jag får inte alls utlopp för den. Efter 17 december blir det bättre, åtminstone ett tag, men julläsningen vill jag inte planera, den får bli spontan!

Det här inlägget postades i Av Dolly, Bokklubb, Läsplanering & summering, Teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

