Påbörjad läsning: Allt är bara bra, tack

Har man inte läst ut nåt, så får man väl skriva om det man börjat läsa!

Under veckan har jag så smått börjat läsa Moa Herngrens debutroman Allt är bara bra, tack. Det är månadens bokklubbsbok, och det är jag som valt! I bokklubben är vi för tillfället ute på en litterär tågluff i Europa, landet vi besöker just nu är Frankrike. Kriterierna för val av bok är att boken utspelar sig i landet, eller att författaren kommer från landet. I det här fallet är det så att Allt är bara bra, tack delvis utspelar sig i Paris. Jag trodde att hela boken utspelade sig i Frankrike, men så är det inte, bokklubbs-medlemmarna godkände den ändå.

Vår reserutt:
1. Tyskland: Nattåg till Lissabon av Pascal Mercier (mitt val, blev uppmärksammad på att författaren inte alls kommer från Tyskland, men han är nu verksam på ett universitet i Berlin)
2. Österrike: Legenden om den helige drinkaren av Joseph Roth (Sofias val)
3. Italien: Historien av Elsa Morante
4. Schweiz: Den vita massajen av Corinne Hofmann
5. Frankrike: Allt är bara bra, tack av Moa Herngren
6. Belgien ?
7. Holland ?
8. Danmark ?

Hittills gillar jag stilen och språket i Allt är bara bra, tack, det påminner lite om Lina Forss (som jag gillar rätt mycket). Jag har inte kommit så långt och har svårt att yttra mig om handlingen, men även den känns lite Lina Forss, och det bådar gott. Omslaget är fint, bokmärken är alltid fint. Det ska bli väldigt roligt att höra vad Sofia tycker och tänker om den här boken. Det känns inte som en Sofia-bok, men jag kan ju ha fel…

Det här inlägget postades i Av Dolly, Bokklubb, Läsplanering & summering och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Påbörjad läsning: Allt är bara bra, tack

  1. Ping: Bråda dagar på läsfronten. Läsplanering december. | Två träd i en bokskog

Kommentera

