Kungens födelsedag

Kungens födelsedag är den sista boken av Hans Koppel. Jag har läst de två tidigare och gillat. Kungens födelsedag inleds på ett, för stunden, ganska underhållande sätt. Så här står det på försättsbladet:

Denna historia är påhittad.
Bokens kung är inte verklighetens.
Läsare med krav på autenticitet väljer med fördel annan lektyr.

Men det är ju totalt omöjligt att inte läsa boken och se vår egen Kung framför sig! Det är Kung Carl Gustaf Bernadotte och Silvia som sitter i bilen. Och det är Kungen som går in på ett konditori och köper tårta till Elin som fyller 110 år. Men det är lite roligt att det står så där i början, med tanke på debatten om den andra kungaboken…

Jag gillar Koppels korthuggna stil. Han skulle gärna få skriva fler kortromaner, jag skulle fortsätta läsa. Bäst tycker jag nog ändå om Vi i villa, den har ett djup som jag tycker de andra två saknar. Kungens födelsedag är underhållande, men satiren är inte lika drabbande som i Vi i villa. Jag hade inte tänkt jämföra böckerna, men det verkar oundvikligt.

Jag funderar lite över titeln. Det är ju inte kungen som fyller år i boken, så vad menar författaren med att sätta titeln Kungens födelsedag? Jag hittade inget svar på det i texten, men jag kan ju ha varit ouppmärksam under läsningen (pendeltåg i rusningstrafik är inte bästa läs-miljön). Någon annan som funderat över det?

Kungens födelsedag är i alla fall trevlig förströelse. Det var precis vad jag behövde innan helgen, efter veckor av seg läsning behövde jag nåt snabbt och lättsamt. Jag rekommenderar!

Titel: Kungens födelsedag
Författare: Hans Koppel
ISBN: 978-91-86183-17-2
Antal sidor: 180

Det här inlägget postades i Av Dolly, Recension, Roman, Underhållning och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

