Stadsliv och boktravar

Jag är lite velig. Har börjat på Gluchovskijs Metro 2033 men inte riktigt fastnat i dystopin nere i Moskvas tunnelbana. Den ena ryska dystopin ledde till den andra  – Tatjana Tolstajas Därv, som måhända är lite svårare rent språkmässigt, men intressantare rent innehållsmässigt. Även här har en katastrof drabbat världen och världen har regregerat.

Men, tänker jag, Harry Potter då? Han är ju mer aktuell än vanligt, och The Deathly Hallows är den enda i serien som jag inte läst typ 5 gånger.

Brideshead Revisited har också frestat mig. Riktigt trevlig läsning, men som sagt, velar lite mellan de andra böckerna. Det brukar lätt bli så när jag har läst ut en bok. Jag börjar på ett par, för att sedan välja någon helt annan att läsa ut.

Kanske blir det någon av följande: Mircea Cartaresus Nostalgia, Moa Herngrens Allt är bara bra, tack (bokklubbs bok så den kommer jag absolut att läsa…), Muriel Barbarys Smaken (varför då? Jag var ju inte överdrivet förtjust i Igelkottens elegans, men den stod där och lockade i Sekwas fina utgivning och formgivning…), eller varför inte Maja Lundgrens Myggor och tigrar?

Lägg märke till att Cartarescu, Herngren och Barbery alla är lånade på biblioteket Plattan i kulturhuset. Det är riktig kul men deras tematiska indelningar, och eftersom jag var ute efter Herngren och den stod under Stadsliv, fick jag nästan ofrivilligt med mig de andra två.

Det här inlägget postades i Allmänt & övrigt, Av Sofia, Läsplanering & summering och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Stadsliv och boktravar

  1. Johanna skriver:

    Jo, det där problemet har man ju. Post utläst bok-apatin. Myggor & tigrar och Nostalgia ligger på mitt nattduksbord också men jag tror ändå att det kanske är dags för ännu en Bradbury när jag är klar med Just Kids. Herregu asså, eller Emile Ajar?!?! Nej jag vet inte jag.

Kommentera

