Den perfekte vännen

Vilken perfekt bok! Jag älskar den! Den är ännu, ännu bättre än hans debut Det andra målet.

På bokens framsida dras paralleller till Paul Auster, men jag skulle nog säga att vissa noveller, som Magnus snarare leder tankarna till Nick Hornbys High Fidelity och Kevin Wilsons Tunneling to the Center of the Earth. Lik Hornby för all musikalisk namedropping, och lik Wilson för dess absurditet.

Flera av novellerna är lite längre, och jag längtar redan efter Karlssons romandebut. Eller, är han en Tjechov som skall hålla sig till novellformatet?

Titel: Den perfekte vännen
Författare: Jonas Karlsson
ISBN: 978-91-7429-081-3
Antal sidor: 270

Det här inlägget postades i Av Sofia, Noveller, Recension och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Den perfekte vännen

  1. Dolly skriver:

    Jag tycker absolut att Karlsson ska hålla sig till att skriva noveller!! De är så sjukt bra, och jag vill inte bli besviken vilket jag tror är risken om han ger sig på roman-formatet. Novell-formatet passar honom.

  2. AmandaLövkvist skriver:

    Jag älskar den också! Jag lyssnade på den som ljudbok i våras! Och gick genast och köpte ett exemplar och gav bort i födelsedagspresent till en kompis.

    Det var så tråkigt när novellerna var slut, det var som när godispåsen eller chipsen är slut. Och man tänkte, varför kunde han inte skriva lite fler, och så fick man dåligt samvete för att man var otacksam. Här fick man ett knippe underverk och så ville man bara ha mer.

    Min absoluta favorit är den med tjänstemannen och det effektiva rummet. En sån hissnande balansgång, pendlande mellan vad som är rätt och fel, sant och falskt, om att vem som är galen och om den som är galen növändigtvis är den som har fel bara för att han inte förstår vad som är sant…

    Det är en sådan där bok, när man slår igen den inser man att man har blivit klokare än man var innan man öppnade den.

    • Sofia skriver:

      Ja, en riktig godispåse! Min favorit var nog Magnus, eller Den perfekte vännen. Jonas Karlsson är verkligen en människokännare som kan måla upp tillkortakommanden och göra dem riktigt magiska. Rummet var verkligen bra, och framförallt tankeväckande, som du säger – vad är egentligen verklighet?

Kommentera

