En förlorad värld

Björn af Kleen inleder sin bok Jorden de ärvde med att kort referera Evelyn Waughs bok Brideshead Revisited. En bok jag själv inte läst, men sett en ganska medioker filmatisering av. Brideshead Revisited tar delvis upp den problematik som af Kleen behandlar i sin bok – adelns fall. Men den handlar också om glorifieringen av adeln och herrgårdslivet.

1964 bestämdes det i Sverige att fideikommiss skulle avskaffas. Fideikommiss är det system som har hållit ihop adelns egendom genom att ge hela arvet till äldste sonen och göra syskonen arvslösa. Detta är själva grundfrågan som behandlas i boken.

Det finns mycket fascinerande läsning här. Inte bara politiskt, utan här skildras också ett par adelsfamiljer och nyrika godsherrar som tacklar fideikommissens avskaffande på olika sätt. Deras gårdar beskrivs, familjeförhållande målas upp och jag förstår att författaren ville försätta oss i en viss stämning genom att inleda med en vink till skönlitteraturen.

Björn af Kleen (som jag häromdagen förlorade lite i respekt för då jag läste att han är kommentator till Paradis Hotel av alla program!!) är tillsynes grundlig i sin research och gör skarpa iakttagelser. Boken i sig kritiserar inte adeln eller fideikomissen. Olika delar av problematiken lyfts fram, och läsaren får själv ta ställning. Jag tycker boken var bra och mycket läsvärd. Men inte spektakulär.

En lite grundligare recension av boken som jag instämmer i återfinns här.

Det här inlägget postades i Av Sofia, Fackbok och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

