Det är inte alltid bra att läsa…

När årets nobelpristagare tillkänna gavs skrevs det såklart väldigt mycket om honom i bokbloggosfären. Jag hade hört talas om författaren men visste inte särskilt mycket mer. En del hurrade och tyckte att det var bra att just Mario Vargas Llosa fick nobelpriset, men väldigt många hade en negativ inställning. Det är i alla fall min upplevelse av det jag läste. Många återkom till ordet ”gubbsjuk”. I och med det blev jag rätt negativt inställd till nobelpristagaren och funderade inte alls på att läsa något av honom, trots att min egen blogg-kompanjon faktiskt var positiv (och henne brukar jag kunna lita på).

Men när jag stod i kön på akademibokhandeln här om dagen stod Tant Julia och författaren på disken, och eftersom det var kö tog jag upp den och läste på baksidan, och jag blev rätt nyfiken.

Varguitas och Julias osannolika kärlekshistoria varvas i denna burleska och fartfyllda roman med Pedro Camachos alltmer surrealistiska radioserier. Berättelserna sammafaller till slut i ett myller av röster i den sjudande staden Lima.

Så jag får nog ta och köpa mig en snygg utgåva av nobelpristagaren och testa honom. Daniel Sjölin talade sig varm om Tant Julia… och Bockfesten så även den sistnämnda kanske är värd att kolla upp, Daniel Sjölin känns som en person att lita på. Och kanske visar det sig att det inte alltid är så bra att läsa så många bokbloggar som jag gör.

Det här inlägget postades i Allmänt & övrigt, Av Dolly och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

