Weyler ♥

Min nya förälskelse är i lite mer än i en man – i ett förlag. Närmare bestämt Svante Weylers bokförlag.

Hur kan man inte älska denna man och förlag? Svantes motto är att ge ut högkvalitativ litteratur, billigt och utan att hymla med att han vill sälja. Och det går bra!

Saxat från Weylers blogg om topplistorna:

”Listorna återspeglar naturligtvius [sic] vad folket vill ha. Men också och i lika hög grad vad de ledande förlagen vill att folket ska vilja ha. Det är en ganska bedövande upplevelse att läsa listorna. Men vi ger oss inte.”

Sedan jag blev varse Weylers förlag märker jag att alla böcker jag någonsin velat läsa ligger på just detta förlag.

Efter att Svante kommit och föreläst på min kurs kunde jag inte sluta prata om honom. ”Vet du vad Svante Weyler säger?”, ”Den här boken ger Weyler ut!”, ”När Svante…”, ”Undrar vad Svante skulle göra…” osv. Jag gick till exempel runt med Dolly och slog upp böcker på måfå i bokhandeln för att höra om de lät. Svante förklarade nämligen hur man hör skillnaden på klister- och trådbundna böcker. Den senare låter inte.

Förlaget startades 2007 av Weyler som hoppat av som litterär chef på Norstedts. Han är min nya idol.

Det här inlägget postades i Av Sofia, Förlag. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Weyler ♥

  1. violen skriver:

    Ja, det är ett riktigt bra förlag, köpte senast Seebergers bok Den skamfyllda nyfikenheten. Eftersom jag vill läsa den direkt utan att vänta på bibblan och dessutom vill jag äga den….

    De har många böcker som finns på min läsa lista!

  2. Ping: Klappat och klart på Piratförlaget | Två träd i en bokskog

Kommentera

