60 böcker i år!

Jag är sjuk. I fredags och igår var jag så sjuk att jag inte ens orkade läsa, låg däckad i sängen och sov, det är riktigt trist. Idag är jag lite piggare, men har hittills inte kommit mig för att läsa. Nu ska jag i alla fall plita ner ett inlägg.

Ett av mina mål för bok-året 2010 var att läsa 60 böcker, några fler än förra året och alltså ett fullt rimligt mål. 16 oktober nådde jag mitt mål! Redan i mitten på oktober. Det här kommer således bli ett riktigt bra bok-år, sett till antal lästa böcker.

Ett annat mål för bok-året 2010 är att köpa 10% färre böcker än jag läst. Nu, med 60 lästa böcker, bör jag alltså inte ha köpt mer än 54 böcker. Där ligger jag lite sämre till, för jag har redan köpt 60 böcker. Men jag lär ju läsa lite mer innan nyår. Jag tippar på minst 10 böcker, eventuellt upp mot 15. Det är rätt mycket att göra i plugget nu så jag har inte överdrivet mycket lästid, men det ska ju vara ju också. Läser jag 10 böcker till har jag ett köputrymme på ynka tre böcker till år. Och blir det 15 kan jag köpa 7,5 böcker (hm, halva böcker…). Det får alltså bli lite återhållsamhet resten av året. Men jag har ett trumfkort om det blir jobbigt – ett fullstämplat pocketshop kort (räknas inte som köp, den är ju ”gratis”).

Nu ska jag se om jag inte orkar läsa några sidor i alla fall. Håller på med månadens bokklubbsbok Den vita massajen. Sjukt liten text i pocketutgåvan, men det går rätt bra ändå.

Det här inlägget postades i Allmänt & övrigt, Av Dolly, Läsplanering & summering. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till 60 böcker i år!

  1. åka skriver:

    Ah! Jag har läst lite över 30, kanske 35. Mitt stående mål är 30 på ett år, så jag är nöjd. Din bokköpsransonering påminner om min, mitt mål var att köpa färre böcker än jag läser. Det har jag hållit hittills. Kul att jämföra lite!

  2. Dolly skriver:

    Det var mitt mål förra året, men jag måste verkligen minska antalet olästa böcker i bokhyllan (sist jag räknade slutade jag räkna vid 200) så nu är det köpa färre än läst som gäller lång tid fram över :)

Kommentera

