En dag till skänks av Anna Gavalda

I början av oktober läste jag Anna Gavaldas senaste, den där mini-boken ni vet. En dag till skänks heter den. Jag behövde något snabbt och lättsmält att läsa mellan två större läsningar, sen blev det inte av att jag skrev något om den.

En dag till skänks är en bok man kan krypa upp i soffan med och läsa i ett svep. Den är mysig och småtrevlig, men lämnar inga större avtryck. Ibland behövs även sådana böcker.

Berättelsen är enkel, och jag vill inte berätta för mycket. Det handlar i alla fall om fyra syskon, som återförenas för en dag.

Jag gillade Tillsammans är man mindre ensam, men blev inte alls lika fängslad av Jag älskade honom och Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans men när Lyckan är en sällsam fågel kom köpte jag den inbunden och började läsa med stor entusiasm. Jag kom dock inte särskilt långt, och den är fortfarande inte utläst. Det klickade inte. Stämningen i En dag till skänks liknar Tillsammans är man… och det gillar jag. Det är en charmig liten kortroman. Och nu när jag och Anna Gavalda är på rätt köl igen, ska jag ge Lyckan är en sällsam fågel en ny chans, förväntningarna kanske var allt för höga förra gången.

Titel: En dag till skänks
Författare: Anna Gavalda
ISBN: 978-91-0-012457-1
Antal sidor: 152

Det här inlägget postades i Av Dolly, Recension, Roman, Underhållning och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till En dag till skänks av Anna Gavalda

  1. Pia skriver:

    Jag tyckte tyvärr att boken var ganska tråkig. Jag fick ingen riktig känsla för karaktärerna utan kände mig likgiltig inför dom. Omslaget gillar jag däremot :-)

    • Dolly skriver:

      Vad trist. Jag kan ju inte direkt påstå att jag fick någon större kick av boken, men lite småtrevlig fann jag den ändå. Och ja, omslaget är fint. De har lyckats bra med de flesta svenska omslag på Gavaldas böcker.

      Har du läst nåt annat av Gavalda och gillat?

      • Pia skriver:

        Jag har endast läst ”Lyckan är en sällsam fågel”. Jag skriver nog under på det du skrev; att jag gärna skulle vilja ge den en chans till.

        Även här tycker jag inte att jag kommer personerna nära men jag kanske missar något. Kanske blir det en omläsning så småningom.

        • Dolly skriver:

          Åh, men ”Tillsammans är man mindre ensam” är verkligen den bästa. Vet att den är superhyllad över allt, så det är svårt att ha en någorlunda neutral inställning till den, men för mig var den åtminstone en riktigt stor läsupplevelse. Mys-bok, men en väldigt bra sådan. Så testa den!

Kommentera

