Stridsberg i kvadrat


Den första bok jag läste av Stridsberg var Drömfakulteten. Efter att ha läst de andra två, tycker jag också att det är den absolut bästa.


Förra våren såg jag även hennes tolkning av Medea: Medealand på Elverkets scen.

Jag kopplar gärna ihop Stridberg med en av mina absoluta favoritförfattarinnor Joyce Carol Oates. De skriver båda om utsatta kvinnor, om historiska kvinnor, om övergrepp, om sexualitet, om smuts och väjer inte för det nakna, sanna och råa.

Stridsberg har i ovanstående fyra verk valt att porträttera kända kvinnor, och det roliga är att det inte är de superkända. Det är Sally Bauer, en simmerska, Valerie Solanas, en misslyckad författare, Medea som mördade sina barn och Darling river som anspelar på Nabokovs Lolita, även om det inte är henne vi följer. ”Det är omöjligt att inte förhålla sig till Lolita om man skriver om en ung flicka som förför äldre män”, sade Stridsberg på bokmässan.

 

 

 

Det här inlägget postades i Av Sofia, Roman, Teater och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

