Tunnelbane-spaning

När jag åker tunnelbana eller vistas i andra offentliga miljöer spanar jag ofta på folk som läser, försöker ta reda på vad de läser och bildar mig en uppfattning om deras person. För ett par år sedan skrev Boktoka små notiser om sina tunnelbane-spaningar,
de var roliga att läsa och lite spännande, för hon hade ju kunnat spana in mig! Men jag kände aldrig igen mig i hennes beskrivningar så det har nog inte inträffat.

Ikväll när jag klev av tunnelbanan på väg till träningen gick jag förbi en ung tjej (gymnasieålder typ) som satt lutad mot väggen och med benen på sätet bredvid. Vita, rejält smutsiga Chuck Taylor-Converse, riktigt smala slitna jeans. Hon läste Hjalmar Söderbergs Doktor glas. Jag blev nyfiken på om hon läste den av egen fri vilja, eller om det var för skolans räkning.

På perrongen satt en herre i kostym, med läderportfölj och läste Karl-Ove Knausgårds Min kamp.

Det här inlägget postades i Allmänt & övrigt, Av Dolly och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Tunnelbane-spaning

  1. Boktoka skriver:

    Hm… Skulle kanske ta och köra en vända till. :)

  2. Dolly skriver:

    Ja! Gör det! Jag saknar dina noteringar :)

  3. Ping: Boktoka | Bokspan 18 oktober 2010

  4. Boktoka skriver:

    Nu kör jag så smått igen!

Kommentera

